Tlf.: 20822458
Email: kb@grundtvigs.dk
Atelier Falkenhøjvej 7, 3460 Birkerød
Tilknyttet Kunstbiblioteket i Nikolajgade 22, KBH.
Kræsten Krum Byskov. Om mig
Kræsten Byskov er født 1957 og voksede op i Birkerød. Min far, Ole Byskov var tegner, lavede illustrationer til bøger og blev siden tegner på Ekstra Bladet. Jeg kom ikke i børnehave men voksede op hjemme, og tegnede meget som barn. Dette førte til udstillinger og siden en professionel levevej som tegner og maler.
Om mig…
Min far Ole Byskov tegner
Min far Ole Byskov, tegnede politiske tegninger og illustrationer til bøger.
Tidlige tegninger
Tegninger fra min barndom og tidlige ungdom. Jeg var inspireret af dyrebøger, surrealismen fra pladecovers i tresserne, og kunstbøger med Michelangelo, Picasso og Dali.
Byskov surrealisme fra 1970
Jeg fik min fars sadolin oliefarver da jeg ca. 12 år, og så legede jeg med dem. Jeg var inspireret af Dali. Og da jeg også have terrariedyr blev det ofte krybdyr. Men efterhånden mere samfundsorienterede som F.eks "Materialismens fødsel" nederst til venstre.
Byskov selvportræt 1972
Byskov selvportræt 1972,15 år gammel. Jeg fik min fars aflagte sadolin oliefarver, og så begyndte jeg at male. Jeg lavede også portrætter, her et selvportræt inspireret af filmen Clockwork Orange fra samme år.
Tegninger 1972
Udstilling i Mantziusgården Skjerning og Krum 1973.
Koldnåldsradering 1978 Mantziusgården grafikværksted
Byskov. Tidlige landskabsmalerier fra 1977. Olie på spånplade
Kræsten Byskov 1973 Udstilling.
Ansigter 1974 olie på spånplader
Jeg kendte kun at blande hudfarver med jordfarver, altså endnu ikke at blande grundfarverne til hudfarver. Men jeg eksperimenterede med lyset og strøgenes teksturer.
Krum Byskov og Claus Bjerre Lilleper
Claus og jeg udstillede sammen og senere lavede jeg malerier til to af hans film
Radering Ronilddigte 1978 i Gyldendals Fælleden
Koldnålsradering brugte jeg senere til min debut på Gyldendals litteraturmagasin i 1978
Tidlige landskabsmalerier 1980
Malet det efterår hvor jeg startede på Wambergs malerskole i Heibergsgade. Jeg malede med en texturelt søgende pensel. Men stadig med relativt neddæmpede farver.
Vesterbrogade 33 1976
Jeg flyttede i kollektiv med nogle venner fra gymnasiet på Vesterbrogade, hvor vi havde Galleri Krum. Jeg malede bl.a. nogle lokale personer. Jeg var inspireret af Kurt Trampdach.
Akvareller fra Himalayabjergene 1980
Jeg tog til Indien og Nepal med tre venner i et halvt år 1980. Det blev til nogle skitser i akvarel og blyant. Her fra 4.500 m. højde.
Skitser fra Nepal og Indien 1980
Skitser fra Nepal og Indien 1980 blev senere brugt til en tegneserie, Sham, der gik i et blad fra Mellem folkelig Samvirke
Covalam 1980
Byskov malerier Ægirsgade 1980
Birkholm-kollektivet malet 1982
Farum, malet i kollektivet Birkholm.
Thomas Kjaer, olie på lærred.
Thomas Kjær, malet på Nils Herman Wambergs malerskole, hvor vi gik sammen i 1980. Siden udstillede vi sammen i Gothersgade på galleri Kobolt.
Thomas Kiær og LiseLotte, Kræsten Byskov. Fra Wambergs malerskole. Udstilling 1981 galleri kobolt i Gothersgade
Byskov. Vig skov 1980
Thomas Kiær, Morten Klein og Kræsten Byskov Odsherred efteråret 1980 og malede
Byskov. Laholm Sverige 1981
Thomas Kiær, Morten Klein og Kræsten Byskov tog til Laholm en vinter og malede ude i frosten
Jeg startede på tegnestuen Gimle december 1985
Forskellige tegneserie album jeg skrev og tegnede på tegnestuen Gimle. Udkom på Interpresse, Carlsen og Gyldendal.
Grafiske hulemalerier udstillet 1988
Jeg tegnede til Ekstra Bladets Vinduet i 80 erne
Det var en blanding af digte og alle mulige debat indlæg
Jeg begyndte at illustrere i Weekend-avisen i 1992
Her en serie inspireret af Paul Auster fra 2001
Claes Castholm malet, akryl på lærred, til et interview i Weekend Avisenweek 1997
Claes castholm malet til et interview i Weekend Avisen 1997. Bo Bjørnvig, kulturredaktør, satte disse spændende interviews igang. Billedet blev malet på hans kontor i Politikens hus, hvor han var ansat på Ekstra Bladet. Det var lidt nervepirrende at male portrætter på den måde, jeg fik en aftale med personen, og så skulle maleriet afleveres, hvordan det end var, fordi Weekend-avisen gik i trykken om torsdagen. Claes Castholm spurgte venligt til forskellige ting i kunstverdenen, imens jeg forsøgte at koncentrere mig om maleriet. Da jeg malede billedet en onsdag eftermiddag på hans kontor, gik jeg ned på Rådhuspladsen for at begive mig over til Berlingske i Pilestræde. Jeg kiggede ned til billedet for at se om det var ok. Til min store skræk så jeg at jeg havde lagt paletten med de våde farver ind ad imod maleriet. Jeg fik så øje på en toiletdør i den (dengang umådeligt grimme busbygning) og løb derind. Farverne var akrylfarver og det lykkedes mig at skylle palettens farver af billedetr, fordi maleriet lige akkurat var tørret mere en palettens farver. Herefter styrtede jeg over til Weekend-avisen med billedet. Om fredagen var der stor interesse for interviewet med den kontroversielle journalist i avisen.
Amin malet i atelieret i Nyrops Hus på Grundtvigs Højskole
Biden og Zelensky, Kiev, 2023
Biden og Zelensky, Kiev, 2023, olie på lærred.
Byskov kursus i portrætteknik
Portrætmaleri workshop i forbindelse med Sorø kunstmuseums Kirsten Kjær udstilling 2023
Kristeligt Dagblad malede illustrationer fra 2004 - 2018
Jeg lavede både akvarel og malede illustrationer til Kristeligt Dagblad. Mange gange brugte jeg motiver fra min egen have eller den nærliggende skov og mark.
Byskov Modelmalerkurser afholdt på Grundtvigs Højskole fra 2002 - 2023
Undervisning i maleri på Grundtvigs Højskole
Jeg blev ansat på Grundtvigs Højskole i 2001, og har undervist i maleri, tegning, graphic novels og kunsthistorie.
Kræsten Byskov startede med at undervise i tegning, maleri og kunsthistorie på Grundtvigs Højskole 2001 modelkursus
Udstiller i Kunstbiblioteket, KBH, siden 2013
Modelmalerier har været et fast tema siden jeg var ung.
Maleriet er blevet til en rejse igennem form og farve, hvor modellens personlighed også har spillet ind i udtrykket.
Modelmaleri cyclamefarver
Farveharmonierne kan være stille og i fine trin, men de kan også være i voldsommere afsæt. Når man kigger nærmere på farvernes strøg ser man disse abstrakte værdier vores helhedssyn er bygget af.
Byskov Croquis.Tegning.Maleri. udkommet 2017
Kan købes på f.eks Saxo bøger.
Tre opstillinger
Opstillinger har været et emne hele tiden. Her kan det veksle imellem både farveflade og rumdybde, imellem stilarter og enkelte kunstneres blik. Det er en umådelig rigdom omkring tilværelsens skønhed. Det der ligger foran os er måske skønhed, og det der er en væsentlig værdi.
Opstillinger har været en vej til skønhedens mysterium.
Jeg har været interesseret i farvecirklens musikalitet. Også på et mere eksistentielt plan, nemlig farvespillets skønhed som noget der giver tilværelsen værdi. Derfor bliver jeg ikke færdig med at undersøge skønhedens harmonier.
Opstillinger i atelieret.
Farvernes variation åbner blikket.
Ægirsgade. Nørrebro
Malet fra Nannasgade.
Kunstbiblioteket Njalsgade, hvor jeg har været tilknyttet siden 2013
Kunstbiblioteket Njalsgade. Udstilling med Byskovs opstillingsbilleder.
Byskovs kursus i maleren Harald Giersings malerteknik på Sorø kunstmuseum
Harald Giersings malerteknik på Sorø kunstmuseum, lavet i forbindelse med museets Giersing udstilling 2022.
Hånd malet med tre grundfarver
Jeg har malet med forskellige farvesammensætninger, her en blå, rød og gul. Men den blå er en engelsk blå der giver udtrykket en lidt mørkere tone. Forskellige tonarter (fra forskellige paletter) giver forskellige stemninger, der tillægger motivet en poetisk betydning.
Surrealistisk maleri 2012
Byskov. Udstilling i Birkerød Kunstforening 2012 og Hillerød Kunstforening 2014
Syndfloden. Travel.
Inspireret af flygtingesituationen, hvor mange risikerede deres liv over Middelhavet , samtidig med at overforbruget, f.eks ved fly til til Afrika, fik havene til at stige, malede jeg Travel og andre billeder. De blev udstillet i Birkerød kunstforening, Hillerød Kunstforening og Aarhus Kunsthal. Jeg havde nok også den bibelske Syndflod i hovedet fra min fars illustrationer. Og maleren Turner.
Kræsten Byskov. Syndfloden udstillet på Århus kunsthal 2013
Jeg var inspireret af den chokerende strøm af mennekser der vovede livet, men også af den bibelske tekst fra det Gamle Testamente. Første Mosebog Kap 6 Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt. Gud så, at jorden var fordærvet, fordi alle mennesker på jorden handlede fordærveligt
Kræsten Byskov. Platon. Hulelignelsen med hjemløse i hulen og de riges skygger i galleriet.
Kræsten Byskov. Edens Have 2018
Med inspiration fra teksten og min fars illustration til Edens have lavede jeg dette maleri. På en måde er det også inspireret af Hieronymus Bosch. I biblen er det ofte afgørende hvad man ser. Dette stiller spørgsmålet : Hvordan forestiller man sig tekstens billeder i sit hoved ? Her er det set med nutidens øjne, hun ser sig selv, men med en selfie.
Kræsten Byskov. Moria. Abraham skal vise sin tro ved at slå sin elskede søn ihjel.
Moralsk paradoks. Maleriet fik sin inspiration fra Caravaggio og også min fars bibel-illustration. Jeg tilførte situationen nutid. Et F-16 fly. Kan man bombe mennesker ihjel, for en tro på noget ? Det bliver ihverfald gjort rundt i verden. Nederst en malet skitse.
Bogen malerens tro og tvivl udkom 2019
Byskov flyttede til Falkenhøjvej i Kattehale 1989
Kræsten Byskov. Skovvejen 2008. Også brugt i Kristeligt Dagblad
Billedet er malet i skoven på Kattehalevej.
Atelier i Kattehale, Nordsjælland
Skovhaven raadyr kopier
Byskov. Skovhaven 2010. Også brugt i Kristeligt dagblad
Billedet er malet i Sønderskov ved siden af atelieret.
Ko malet ved siden af Byskovs atelier i Kattehale, Nordsjælland.
Min far Ole Byskov tegner
Min far Ole Byskov, tegnede politiske tegninger og illustrationer til bøger.
Tidlige tegninger
Tegninger fra min barndom og tidlige ungdom. Jeg var inspireret af dyrebøger, surrealismen fra pladecovers i tresserne, og kunstbøger med Michelangelo, Picasso og Dali.
Byskov surrealisme fra 1970
Jeg fik min fars sadolin oliefarver da jeg ca. 12 år, og så legede jeg med dem. Jeg var inspireret af Dali. Og da jeg også have terrariedyr blev det ofte krybdyr. Men efterhånden mere samfundsorienterede som F.eks "Materialismens fødsel" nederst til venstre.
Byskov selvportræt 1972
Byskov selvportræt 1972,15 år gammel. Jeg fik min fars aflagte sadolin oliefarver, og så begyndte jeg at male. Jeg lavede også portrætter, her et selvportræt inspireret af filmen Clockwork Orange fra samme år.
Tegninger 1972
Udstilling i Mantziusgården Skjerning og Krum 1973.
Koldnåldsradering 1978 Mantziusgården grafikværksted
Byskov. Tidlige landskabsmalerier fra 1977. Olie på spånplade
Kræsten Byskov 1973 Udstilling.
Ansigter 1974 olie på spånplader
Jeg kendte kun at blande hudfarver med jordfarver, altså endnu ikke at blande grundfarverne til hudfarver. Men jeg eksperimenterede med lyset og strøgenes teksturer.
Krum Byskov og Claus Bjerre Lilleper
Claus og jeg udstillede sammen og senere lavede jeg malerier til to af hans film
Radering Ronilddigte 1978 i Gyldendals Fælleden
Koldnålsradering brugte jeg senere til min debut på Gyldendals litteraturmagasin i 1978
Tidlige landskabsmalerier 1980
Malet det efterår hvor jeg startede på Wambergs malerskole i Heibergsgade. Jeg malede med en texturelt søgende pensel. Men stadig med relativt neddæmpede farver.
Vesterbrogade 33 1976
Jeg flyttede i kollektiv med nogle venner fra gymnasiet på Vesterbrogade, hvor vi havde Galleri Krum. Jeg malede bl.a. nogle lokale personer. Jeg var inspireret af Kurt Trampdach.
Akvareller fra Himalayabjergene 1980
Jeg tog til Indien og Nepal med tre venner i et halvt år 1980. Det blev til nogle skitser i akvarel og blyant. Her fra 4.500 m. højde.
Skitser fra Nepal og Indien 1980
Skitser fra Nepal og Indien 1980 blev senere brugt til en tegneserie, Sham, der gik i et blad fra Mellem folkelig Samvirke
Byskov malerier Ægirsgade 1980
Birkholm-kollektivet malet 1982
Farum, malet i kollektivet Birkholm.
Thomas Kjaer, olie på lærred.
Thomas Kjær, malet på Nils Herman Wambergs malerskole, hvor vi gik sammen i 1980. Siden udstillede vi sammen i Gothersgade på galleri Kobolt.
Thomas Kiær og LiseLotte, Kræsten Byskov. Fra Wambergs malerskole. Udstilling 1981 galleri kobolt i Gothersgade
Byskov. Vig skov 1980
Thomas Kiær, Morten Klein og Kræsten Byskov Odsherred efteråret 1980 og malede
Byskov. Laholm Sverige 1981
Thomas Kiær, Morten Klein og Kræsten Byskov tog til Laholm en vinter og malede ude i frosten
Jeg startede på tegnestuen Gimle december 1985
Forskellige tegneserie album jeg skrev og tegnede på tegnestuen Gimle. Udkom på Interpresse, Carlsen og Gyldendal.
Grafiske hulemalerier udstillet 1988
Jeg tegnede til Ekstra Bladets Vinduet i 80 erne
Det var en blanding af digte og alle mulige debat indlæg
Jeg begyndte at illustrere i Weekend-avisen i 1992
Her en serie inspireret af Paul Auster fra 2001
Claes Castholm malet, akryl på lærred, til et interview i Weekend Avisenweek 1997
Claes castholm malet til et interview i Weekend Avisen 1997. Bo Bjørnvig, kulturredaktør, satte disse spændende interviews igang. Billedet blev malet på hans kontor i Politikens hus, hvor han var ansat på Ekstra Bladet. Det var lidt nervepirrende at male portrætter på den måde, jeg fik en aftale med personen, og så skulle maleriet afleveres, hvordan det end var, fordi Weekend-avisen gik i trykken om torsdagen. Claes Castholm spurgte venligt til forskellige ting i kunstverdenen, imens jeg forsøgte at koncentrere mig om maleriet. Da jeg malede billedet en onsdag eftermiddag på hans kontor, gik jeg ned på Rådhuspladsen for at begive mig over til Berlingske i Pilestræde. Jeg kiggede ned til billedet for at se om det var ok. Til min store skræk så jeg at jeg havde lagt paletten med de våde farver ind ad imod maleriet. Jeg fik så øje på en toiletdør i den (dengang umådeligt grimme busbygning) og løb derind. Farverne var akrylfarver og det lykkedes mig at skylle palettens farver af billedetr, fordi maleriet lige akkurat var tørret mere en palettens farver. Herefter styrtede jeg over til Weekend-avisen med billedet. Om fredagen var der stor interesse for interviewet med den kontroversielle journalist i avisen.
Amin malet i atelieret i Nyrops Hus på Grundtvigs Højskole
Biden og Zelensky, Kiev, 2023
Biden og Zelensky, Kiev, 2023, olie på lærred.
Byskov kursus i portrætteknik
Portrætmaleri workshop i forbindelse med Sorø kunstmuseums Kirsten Kjær udstilling 2023
Kristeligt Dagblad malede illustrationer fra 2004 - 2018
Jeg lavede både akvarel og malede illustrationer til Kristeligt Dagblad. Mange gange brugte jeg motiver fra min egen have eller den nærliggende skov og mark.
Byskov Modelmalerkurser afholdt på Grundtvigs Højskole fra 2002 - 2023
Undervisning i maleri på Grundtvigs Højskole
Jeg blev ansat på Grundtvigs Højskole i 2001, og har undervist i maleri, tegning, graphic novels og kunsthistorie.
Kræsten Byskov startede med at undervise i tegning, maleri og kunsthistorie på Grundtvigs Højskole 2001 modelkursus
Modelmalerier har været et fast tema siden jeg var ung.
Maleriet er blevet til en rejse igennem form og farve, hvor modellens personlighed også har spillet ind i udtrykket.
Modelmaleri cyclamefarver
Farveharmonierne kan være stille og i fine trin, men de kan også være i voldsommere afsæt. Når man kigger nærmere på farvernes strøg ser man disse abstrakte værdier vores helhedssyn er bygget af.
Byskov Croquis.Tegning.Maleri. udkommet 2017
Kan købes på f.eks Saxo bøger.
Tre opstillinger
Opstillinger har været et emne hele tiden. Her kan det veksle imellem både farveflade og rumdybde, imellem stilarter og enkelte kunstneres blik. Det er en umådelig rigdom omkring tilværelsens skønhed. Det der ligger foran os er måske skønhed, og det der er en væsentlig værdi.
Opstillinger har været en vej til skønhedens mysterium.
Jeg har været interesseret i farvecirklens musikalitet. Også på et mere eksistentielt plan, nemlig farvespillets skønhed som noget der giver tilværelsen værdi. Derfor bliver jeg ikke færdig med at undersøge skønhedens harmonier.
Opstillinger i atelieret.
Farvernes variation åbner blikket.
Ægirsgade. Nørrebro
Malet fra Nannasgade.
Kunstbiblioteket Njalsgade, hvor jeg har været tilknyttet siden 2013
Kunstbiblioteket Njalsgade. Udstilling med Byskovs opstillingsbilleder.
Byskovs kursus i maleren Harald Giersings malerteknik på Sorø kunstmuseum
Harald Giersings malerteknik på Sorø kunstmuseum, lavet i forbindelse med museets Giersing udstilling 2022.
Hånd malet med tre grundfarver
Jeg har malet med forskellige farvesammensætninger, her en blå, rød og gul. Men den blå er en engelsk blå der giver udtrykket en lidt mørkere tone. Forskellige tonarter (fra forskellige paletter) giver forskellige stemninger, der tillægger motivet en poetisk betydning.
Surrealistisk maleri 2012
Byskov. Udstilling i Birkerød Kunstforening 2012 og Hillerød Kunstforening 2014
Syndfloden. Travel.
Inspireret af flygtingesituationen, hvor mange risikerede deres liv over Middelhavet , samtidig med at overforbruget, f.eks ved fly til til Afrika, fik havene til at stige, malede jeg Travel og andre billeder. De blev udstillet i Birkerød kunstforening, Hillerød Kunstforening og Aarhus Kunsthal. Jeg havde nok også den bibelske Syndflod i hovedet fra min fars illustrationer. Og maleren Turner.
Kræsten Byskov. Syndfloden udstillet på Århus kunsthal 2013
Jeg var inspireret af den chokerende strøm af mennekser der vovede livet, men også af den bibelske tekst fra det Gamle Testamente. Første Mosebog Kap 6 Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt. Gud så, at jorden var fordærvet, fordi alle mennesker på jorden handlede fordærveligt
Kræsten Byskov. Platon. Hulelignelsen med hjemløse i hulen og de riges skygger i galleriet.
Kræsten Byskov. Edens Have 2018
Med inspiration fra teksten og min fars illustration til Edens have lavede jeg dette maleri. På en måde er det også inspireret af Hieronymus Bosch. I biblen er det ofte afgørende hvad man ser. Dette stiller spørgsmålet : Hvordan forestiller man sig tekstens billeder i sit hoved ? Her er det set med nutidens øjne, hun ser sig selv, men med en selfie.
Kræsten Byskov. Moria. Abraham skal vise sin tro ved at slå sin elskede søn ihjel.
Moralsk paradoks. Maleriet fik sin inspiration fra Caravaggio og også min fars bibel-illustration. Jeg tilførte situationen nutid. Et F-16 fly. Kan man bombe mennesker ihjel, for en tro på noget ? Det bliver ihverfald gjort rundt i verden. Nederst en malet skitse.
Bogen malerens tro og tvivl udkom 2019
Byskov flyttede til Falkenhøjvej i Kattehale 1989
Kræsten Byskov. Skovvejen 2008. Også brugt i Kristeligt Dagblad
Billedet er malet i skoven på Kattehalevej.
Atelier i Kattehale, Nordsjælland
Byskov. Skovhaven 2010. Også brugt i Kristeligt dagblad
Billedet er malet i Sønderskov ved siden af atelieret.